MUZICA SACRA
de prof.Cezar Geanta, Bucuresti




 
8.CONCLUZII FINALE
Dupa ce am vazut cum nu trebuie sa fie muzica sacra si de asemenea cum trebuie sa fie ea, in lumina spiritului profetic, am putea sa conchidem acest ultim capitol prin urmatoarele concluzii:
1. Muzica sacra nu este determinata de conditii exterioare ei, cum ar fi: epoca istorica in care a fost compusa , apartenenta religioasa a autorului, zona geografica de unde provine, factura constructiei (limbaj, forma, stil).
2. Ceea ce este esential pentru muzica adevarata religioasa este calitatea si caracterul ei, apoi interpretarea. Calitatea exprima gradul de maiestrie artistica in ce priveste forma si constructia in sine (melodia, armonia, ritmul), iar caracterul este determinat de efectul ce-l produce in fiinta ascultatorului.
Acest efect formeaza de altfel scopul suprem al muzicii privitor la om: innobilarea gandirii si simtirii, indepartarea tristetii, a oboselii, a descurajarii; trezirea in om a devotiunii si recunostintei fata de Dumnezeu, descatusarea unor energii sfinte care stau blocate in suflet din anumite cauze externe nefavorabile; nasterea in inima omului a dorintei de sfintire, de perfectiune; punerea intr-o lumina favorabila a soliei textului, iar nu anihilarea acestei solii; instaurarea unei paci odihnitoare in sufletele zbuciumate; nasterea in suflet a adevaratului frumos - frumosul moral.
Acestea sunt, in mare, efectele muzicii religioase veritabile asupra psihicului uman. Pentru realizarea acestor efecte binecuvantate, un rol de seama il are si interpretarea care trebuie sa respecte caracterul muzicii respective si al cadrului unde se desfasoara aceasta. Urmarirea unor obiective ieftine cum ar fi: o interpretare afectata (cu opriri pe anumite cuvinte, cu accente exagerate, cu portamente in glas ori vibrato), o dinamica exagerata (fortissime, strigate), accelerari si rariri ale tempoului, ca si o gestica dezarticulata cu miscari exagerate, cu o mimica ce frizeaza ridicolul, toate acestea aduc un deserviciu muzicii de cult si diminueaza nespus de mult efectul cel bun al oricarei lucrari muzicale, oricate virtuti intrinseci ar avea aceasta.
"Dumnezeu nu Si-a propus sa inlature orice ocazie de necredinta. El da dovezi, care trebuie cercetate cu ingrijire, cu un suflet umil si cu un spirit iubitor de invatatura si oricine ar trebui sa se decida de partea in care atarna greutatea dovezilor." (E.G.White, "Solia martorului credincios catre comunitatea Laodiceea", pag. 10,11,15)
BIBLIOGRAFIE
Lucrari de specialitate:
1. Wladyslaw Tatarkievicz - Istoria esteticii, 4 volume
2. R.I.Gruber: - Istoria muzicii universale, vol.I-II, partea 1 si 2
3. Gh.Merisescu - " " " , vol.I-II
4. Victor Giuleanu - Evolutia ritmului muzical de la inceputuri pana la Bach, vol.II
5. D.Popovici - Muzica renasterii in Italia
6. Jacques Chailley - 40000 de ani de muzica
7. Knud Jeppesen: - Contrapunctul - Tratat de polifonie vocala clasica
8. G.Balan - Innoirile muzicii
9. Ovidiu Varga - Quo Vadis musica ? - Tracul orfeu si destinul muzicii
10. V.Giuleanu - V.Iusceanu: Tratat de teoria muzicii (2 volume)
11. Jean - Jacques Rapin - Sa descoperim muzica
12. Virgil Gheorghiu - Initiere muzicala
13. C.Breazul - Pagini din istoria muzicii romanesti
14. C.Noica: - Sase maladii ale spiritului contemporan
15. Mircea Nicolescu - G.F.Handel
16. Martian Negrea - Tratat de contrapunct si fuga
17. Igor Stravinski - Poetica muzicala
18. Hugo Riemann - Dictionnaire de musique
19. Ghidul muzical al Bisericii adventistilor de ziua a saptea
20. Diferite articole publicate sau in manuscris, referitoare la muzica
21. Diferite colectii de imnuri protestante si lexicoane SUA
Lucrari teologice:
 1.Biblia

           2. E.G.White - Scrisori, Marturii
Cuprins